Ośrodek Wczesnej Interwencji (OWI) jest placówką Polskiego Stowarzyszenia na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną Koła w Gorzowie Wlkp. - niedochodowej, pozarządowej organizacji pożytku publicznego. Mieści się przy ulicy Walczaka 1 w Gorzowie Wlkp. Zajęcia odbywające się w OWI finansowane są przez Narodowy Fundusz Zdrowia. Do naszej placówki przyjmowane są dzieci w wieku od 0 do 18 lat z zaburzeniami wieku rozwojowego z możliwością przedłużenia (w przypadku osób posiadających wydane przez Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych) do ukończenia 25 roku życia.
Przyjęcie do OWI następuje na podstawie skierowania lekarskiego od lekarza rodzinnego do Ośrodka
Rehabilitacji Dziennej z kodem 2301 .
Rehabilitacja odbywa się w formie zajęć indywidualnych i grupowych. W zależności od diagnozy lekarskiej pacjenci są kierowani do odpowiednich specjalistów, którzy dokonują dalszej oceny i podejmują odpowiednią terapię dostosowaną do możliwości i potrzeb dziecka.
Obecnie w ośrodku pracuje zespół następujących specjalistów:
- lekarze o specjalności neurolog- pediatra,
- fizjoterapeuci,
- psycholodzy,
- logopedzi,
- pedagodzy.
Zadaniem zespołu jest ustalenie kierunku działań w zakresie wczesnej rehabilitacji, opracowanie indywidualnego programu pracy dla każdego pacjenta, analizowanie skuteczności udzielanej pomocy i ocenianie postępów dziecka.
Specjaliści w trakcie pracy wykorzystują następujące metody:
- fizjoterapeuci (metoda NDT – Bobath, ćw. bierne, czynnobierne i wspomagane, ćw. koordynacyjne i równoważne, ćw. ogólnousprawniające, metoda Kinesiology Taping, metoda PNF, Poizometryczna Relaksacja Mięśni, masaż leczniczy, metoda Integracji Sensorycznej, wieloprofilowa terapia manualna stóp, ćwiczenia z oporem).
- psycholodzy i terapeuci (metoda stymulacji wielozmysłowej, techniki relaksacyjno – wyciszające, techniki parateatralne, metoda behawioralna, metoda Dobrego Startu, metoda Knillów, met. Dennisona, bajki terapeutyczne, program edukacji matematycznej prof. Gruszczyk – Kolczyńskiej, program rozwijający percepcję wzrokową M. Frostig, Terapia zabawą J. Baran, metoda 18 struktur wyrazowych, metoda oddychania przeponowo – relaksacyjnego RSA wg. A.Smetankina, metoda ruchu rozwijającego W. Sherborne).
- logopedzi (Makaton – Program Rozwoju Komunikacji, usprawnianie aparatu artykulacyjnego, rozwijanie sprawności językowej, metoda Piktogramów, stym. rozwoju poznawczo – językowego, ustno – twarzowa terapia regulacyjna wg Randolfo Castillo – Moralesa, metoda wywoływania głosek, metoda przekształceń artykulacyjnych, Program Terapeutyczny „60 kroków” K. Bieńkowskiej, metoda Symboli Dźwiękowych).
Pacjentami OWI są dzieci:
- z grupy wysokiego ryzyka ciążowo-porodowego;
- z wrodzonymi wadami rozwojowymi układu nerwowego (np. przepukliny oponowo-rdzeniowe, małogłowie, wrodzone wodogłowie);
- z chorobami metabolicznymi układu nerwowego;
- z zaburzeniami koordynacji ruchowej pochodzenia centralnego;
- z zespołem mikrozaburzeń czynności mózgu (z wyłączeniem zespołów nadpobudliwości psychomotorycznej);
- z zespołami aberracji chromosomów (w tym z zespołem Downa);
- z trwałymi dysfunkcjami aparatu ruchu (w tym dziecięce porażenie mózgowe, miopatie, zaniki nerwowo - mięśniowe, następstwa chorób urazowych i zapalnych OUN);
- z zaburzeniami integracji sensorycznej;
- z nieprawidłowym rozwojem psychomotorycznym o ustalonej lub bez ustalonej etiologii;
- z wrodzonymi wadami rozwojowymi wielu układów.
Ośrodek zapewnia:
- kompleksową diagnozę rozwoju dziecka,
- indywidualną i grupową terapię prowadzoną przez wykwalifikowanych specjalistów,
- wielospecjalistyczną opiekę konsultacyjną dla rodziców,
- możliwość wymiany doświadczeń z rodzicami, którzy mają podobne problemy.
Celem naszych oddziaływań jest jak najwcześniejsze wykrycie i korygowanie bądź kompensowanie zaburzeń w rozwoju małego dziecka odpowiednio dobranymi metodami terapeutycznymi, dostosowanymi do jego indywidualnych potrzeb oraz przygotowanie rodziców do aktywnego uczestnictwa w procesie jego rehabilitacji.
Ważną rolę w naszej pracy odgrywa współpraca z poradnią neurologii dziecięcej, poradniami psychologiczno - pedagogicznymi oraz innymi placówkami prowadzącymi podobną działalność na terenie naszego województwa.