POLSKIE STOWARZYSZENIE NA RZECZ OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ KOŁO W GORZOWIE WLKP.

ONI aktywni w domu - część V



Data: 20.03.2020 / Autor: Redakcja

Dziś kolejna dawka zajęć tyflopedagogicznych przygotowanych przez Panią Kingę. Tego typu aktywności wpływają między innymi na rozwijanie percepcji słuchowej, usprawnianie percepcji wzrokowej, czy koncentrację uwagi. Zapraszamy do zabawy.

 

Zabawa 4. Rozwijanie świadomości własnego ciała – ćwiczenia metodą M. Ch. Knill
Za pomocą dotyku nawiązujemy kontakt z Naszym dzieckiem, pomagamy Mu nabywać poczucie bezpieczeństwa, poznaje swoje ciało, podejmuje aktywność. Siadamy z dzieckiem na dywanie, materacu, łóżku. Ja sadzam dziecko między moimi nogami, moja klatka piersiowa podtrzymuje tułów i głowę dziecka, zaś rękoma trzymam ręce dziecka. Jeśli to możliwe to siadamy naprzeciwko lustra, aby dziecko mogło obserwować wykonywane ruchy.

Poniżej przedstawię wszystkie polecenia jakie mają miejsce. Spokojnie nie trzeba się ich uczyć na pamięć. Każda czynność jest zapowiadana i jest czas, żeby się do niej przygotować. I proszę się nie zdziwić, że po pierwszych dźwiękach programu Państwa dziecko podniesie ręce do góry. Program, aby był skuteczny musi być wielokrotnie powtarzany i często powtarzamy go w Ośrodku. 

Program Specjalny - będziemy się bawić: https://www.youtube.com/watch?v=Ufv390ritYM

  • najpierw będziemy się kołysać, kołysać razem (w rytm muzyki kołyszemy się);
  • teraz powoli wymachujemy rękoma;
  • pocieramy dłonie;
  • zaciskamy i otwieramy dłonie;
  • klaszczemy;
  • poklepujemy się po policzkach;
  • klepiemy się po brzuchu;
  • klepiemy się po udach;
  • ruszamy paluszkami u nóg;
  • teraz kładziemy się na plecach;
  • ruszamy nogami;
  • teraz przewracamy się;
  • a teraz odpoczywamy. KONIEC.

Proszę się nie martwić, jeśli dziecko nie będzie chciało wykonać którejś aktywności. Można przeczekać ten moment lub zaproponować wykonanie jej swoimi dłońmi.

 

Zabawa 5. Bajki tyflopedagogiczne:
Bajki są stworzone z kontrastem (głównie biało - czarne), aby oczy Państwa dzieci nauczyły się skupiać uwagę, lokalizować źródło, wodzić za nim. Poniżej przedstawiam linki do kanałów na stronie YouTube. Proszę zwracać uwagę na reakcję dziecka, a także zalecam oglądanie ok. 15 minut/3 razy dziennie.

https://www.youtube.com/watch?v=aNzpPclGLaQ
https://www.youtube.com/watch?v=nn25EUPGL0k&feature=related
https://www.youtube.com/watch?v=wM5r9rmbcVA&t=1s
https://www.youtube.com/watch?v=lgQ10jfgJUE&t=11s
https://www.youtube.com/watch?v=b65MoVwANq4

 

Zabawa 6. Co to za kształt?
W dołączonym załączniku zobaczycie Państwo figury geometryczne. Możecie na dwa sposoby wykonywać tę zabawę.
Po pierwsze: tylko nazywacie figury na obrazku przy jednoczesnym zwracaniu uwagi, aby Państwa dziecko spojrzało na kartkę.
Po drugie: bierzemy dwie kartki z różnymi figurami i prosimy o wskazanie konkretnego. Możemy najpierw przypomnieć dziecku jakie są to figury.

Kształty - pobierz plik PDF

 

Zabawa 7. Odgłosy zwierząt – aplikacja:
Dla użytkowników smartfonów proponuję wykorzystać darmową aplikację Animal Sound and Photos, którą bardzo często wykorzystuję na zajęciach w Ośrodku.
Na początku widzimy zdjęcie zwierzaka wraz z jego nazwą, a później słyszymy jego odgłos. W aplikacji możemy pokazywać różne ujęcia danego zwierzęcia. Podczas zajęć często to palcem dziecka przesuwam na następny odgłos. Ale istnieje również opcja ustawienia prezentacji.

 

 

PATRONITE - LISTA PATRONÓW

 


 

 

Pomagają nam






Nasi partnerzy







Polecamy



copyrights psouu-gorzow.pl 2015. all rights reserved. wsparcie techniczne i graficzne zapewnia: gess.pl