POLSKIE STOWARZYSZENIE NA RZECZ OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ KOŁO W GORZOWIE WLKP.

Światowy Dzień Wiedzy o Autyzmie



Data: 06.04.2017 / Autor: Marta Maciejewska

Rozwój dziecka, na każdym etapie, charakteryzuje pewna typowość, przewidywalność;  pewien schemat, według którego dziecko nabywa nowych umiejętności, niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania w otaczającym go świecie. Obserwacja zachowań dziecka już w pierwszych miesiącach jego życia pozwala na wykrycie i wczesną interwencję w jego rozwój psychomotoryczny. Objawy autyzmu mogą się rozwijać rozmaicie u różnych dzieci i występować w zróżnicowanym natężeniu. Istnieją jednakże swoiste sygnały alarmowe, które powinny skłonić rodzica do konsultacji ze specjalistami, w celu jak najszybszego wykrycia nieprawidłowości i zaburzeń rozwojowych. Do najczęściej występujących sygnałów alarmowych należą:

  • trudności z nawiązywaniem kontaktu wzrokowego,
  • brak zainteresowania innymi osobami,
  • nie zwracanie uwagi na twarze innych osób,
  • brak dzielenia uwagi z dorosłymi,
  • niska ekspresja emocjonalna i mimiczna,
  • trudności z posługiwaniem się gestami (dziecko nie reaguje na zwroty typu „zrób pa-pa” „zrób kosi-kosi”),
  • brak posługiwania się gestem wskazującym, zwracania uwagi rodzica na atrakcyjny dla dziecka przedmiot,
  • słaba reakcja na wołanie po imieniu i wykonywania poleceń przekazywanych werbalnie,
  • dziecko sprawia wrażenie „jakby nie rozumiało lub nie słyszało co się do niego mówi”,
  • brak zabaw symbolicznych, naśladowczych, zabaw „na niby” jak : karmienie lalki, misia, przewożenie towaru na samochodzie itp.
  • brak gaworzenia lub monotonne gaworzenie i wokalizy (mruczenie, piski, krzyki),
  • regres w rozwoju mowy, zaprzestanie mówienia lub powrót do wcześniejszych etapów,
  • występowanie manieryzmów ruchowych np. trzepotanie rączkami, kołysanie się, obracanie się w kółko,
  • stereotypowe używanie przedmiotów, fiksacje na wybranych aktywnościach np. szeregowanie zabawek, wprawianie przedmiotów w ruch, lub całkowity brak zainteresowania zabawkami,
  • unikanie kontaktu cielesnego.
  • problemy z jedzeniem (dzieci niejadki, jedzenie tylko wybranych pokarmów), problemy ze snem (trudności z zasypianiem, sen bardzo krótki, niespokojny, częste wybudzanie się w nocy).

Objawy autyzmu pojawiają się przed ukończeniem przez dziecko 3 roku życia, jednakże im wcześniej rozpoznamy i obejmiemy terapią dziecko, tym większa szansa na zmiany w jego funkcjonowaniu oraz na jego otwarcie się na ludzi i na świat.

 

 

 

 

Sponsorzy










Partnerzy







copyrights psouu-gorzow.pl 2015. all rights reserved. wsparcie techniczne i graficzne zapewnia: gess.pl